Kam směřuje české školství

V poslední době se hodně hovoří o nutnosti změnit strukturu sítě středních škol. Jedním důvodem je velký počet středních škol a stále klesající demografická křivka. Dalším pak klesající výsledky žáků základních i středních škol v mezinárodních testech. Z aktuálních šetření přitom vyplývá, že veřejnost je se stavem českého školství víceméně spokojená. Jedním z možných důvodů je, že veřejnost nemá o stavu školství dostatek informací. Cílem tohoto článku je upozornit na materiály, které se stavem školství zabývají.

Problémem klesající kvality českých škol a klesající kvality českých žáků se intenzivně zabývá poměrně hodně institucí, a to i takových, u kterých by to člověk na první pohled nečekal. V průběhu minulého roku byla vydána studie mezinárodní společnosti McKensie s příznačným názvem „Klesající výsledky českého základního a středního školství: Fakta a řešení“. Ve studii jsou jasně pojmenovány problémy, které české školství doprovázejí, studie upozorňuje na podmínky, v nichž naše školy pracují, a současně i nastiňuje kroky, které je nutné k nápravě stavu učinit. Studie krátkodobě rozpoutala intenzivní diskuse v odborné veřejnosti. Další institucí, která se stavem školství zabývala, je Národní ekonomická rada vlády (NERV). Ta stavu školství věnovala samostatnou kapitolu. Kvalitní školství bere jako jednu z podmínek budoucí konkurenceschopnosti země. Také NERV jasné popisuje aktuální problémy českého školství a i v jeho zprávě najdeme návrhy opatření, která považuje za nezbytná k nápravě stavu.

Závěry studie McKensie i názory NERVu do jisté míry ovlivnily zásadní koncepční materiál, který bude až do roku 2015 určovat směřování českého školství. Je jím Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy ČR pro rok 2011 – 2015 (DZ). Na rozdíl od obou výše zmíněných dokumentů je DZ politickým dokumentem. Bohužel. Návrhy a doporučení nezávislých odborníků tak v reálu narazily na faktické ekonomické priority státu i na politické záměry současné vlády. Je tak evidentní, že ČR zůstane v dalších letech zemí, která do svého školství oproti jiným rozvinutým zemím velmi malé %HDP. Stejně tak se zdá, že ČR, na rozdíl od jiných zemí s prokazatelně lepšími výsledky, půjde cestou podpory odbornému a učňovskému školství. I v podpoře všeobecného vzdělání se řadí ČR v pomyslném žebříčku rozvinutých zemí v poslední třetině.

Materiály, která zde nabízíme k prostudování a k zamyšlení, jsou poměrně obsáhlé, přesto stojí za pozornost!

Jiří Kuhn

  1. Studie McKensie: „Klesající výsledky českého základního a středního školství: Fakta a řešení“
  2. Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy 2011 – 2015 a jeho stručné shrnutí
  3. Závěrečná zpráva NERV – kapitola III: - Školství
  4. >Studie společnosti SCIO: „Více učňů prosperitě naší země nepomůže“

Aktuální informace

30.06.2025

Každé pondělí 9.00 - 11.00 hodin

Významní absolventi

prof. MgA. Josef Krofta

prof. MgA. Josef Krofta (30. 3. 1943-18. 3. 2015), divadelní režisér, loutkoherec a vysokoškolský pedagog, držitel prestižní Ceny Thálie za celoživotní mistrovství, absolvoval v roce 1960.

Anketa

 
Motto školního roku 2024-25
1. Charlie Chaplin 41 %
2. John Lennon 18 %
3. Eleanor Roosevelt 13 %
4. Stephen Covey 8 %
5. Herman Melville 20 %
Celkový počet hlasů: 212
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Stávka na dráze

6. dubna 1903

Všeobecná stávka železničářů v Nizozemsku

Nejčtenější

26.06.2025

Za SPGN, bychom všem přítomným dnešnímu speciálnímu zakončení školního roku chtěli poděkovat. 

 

Zvlášť bychom chtěli poděkovat panu řediteli Jiřímu Kuhnovi a všem profesorům a profesorkám, se kterými jsme se právě dnes na Zakončení školního roku 2024/2025 rozloučili. 

 

celý článek
25.06.2025

Jako každoročně pořádá SPGN na dvoře školy akci s názvem: Zakončení školního roku.

Letošní Zakončení ale bude výjimečné! Po 33 letech se rozloučíme s RNDr. Jiřím Kuhnem.  

 

Chcete-li se podívat, co si SPGN pro pana ředitele na rozloučenou připravil, doražte v 8:00 na dvůr školy.

Zváni jsou všichni, nejen pedagogové a žáci.   

 

celý článek
22.06.2025

Byl to plán poměrně prostý. Nechat se unášet proudem řeky Sázavy. V teorii to znělo idylicky. Voda, příroda, kamarádi, žádné písemky a občas možná i nějaké to ochlazení. Realita? Závod v převracení, hromady mokrého oblečení a spálená kůže.

 
celý článek
 
Charlie Chaplin - Zajímám se o svoji budoucnost, protože v ní hodlám strávit zbytek života.