Výtvarná exkurze 6XA a 6XB do Národní galerie v Praze

Výtvarná exkurze 6XA a 6XB do Národní galerie v Praze

20. listopadu 2012 jsme byli s profesorkami Haníkovou a Kvasničkovou na výtvarné exkurzi v Národní galerii – dostala jsem tedy za úkol napsat článek (jako obvykle). Nejprve jsem jej chtěla stvořit jen z poznámek, načmáraných na kusy papíru přímo uprostřed obrazárny, nicméně na několik věcí jsem si udělala názor zpětně. Většina obrazů zapadne ve vaší mysli chvilku poté, co se na ně podíváte; jiných si ani nevšimnete.

Jsou zde ale i takové, které vám utkví v paměti – a do některých se dokonce zamilujete – toužíte si je přivlastnit, prosedět u nich dny a pozorovat je – podobně, jako to bývá s muži, jež nemůžete mít. Ačkoli zbožňuji Renoira, jeho Milenci na mne nijak nezapůsobili – nicméně sedíc pod tímto plátnem jsem si poznamenala následující text: Odjakživa mám slabost pro galerie – především pro pocit intelektuálnosti, jež ve mne vyvolávají; pro extravagantně oblečené, zamyšleně bloumající návštěvníky. I teď, se zrakem upřeným na Renoirův obraz Milenci, si připadám vzletně, ovšem náhle se mi na téhle místnosti něco nezdá – působí na mě nepřirozeně – docházím k názoru, že kdosi bohatý a vysoce postavený zavírá do těchto sterilních, prázdných bílých pokojů bez oken krásu světa, jež sem nepatří; jde o pokus o zkrocení umění, jeho odkoupení, zapsání, zaškatulkování a zamknutí na sedm západů – leč marné; nikdo nedovede ukrást myšlenku. Umění, vycházející z pozorování venkovního světa, by v něm mělo také zůstat, aby mohlo dýchat a rozvíjet se v myslích ostatních. Umění nelze vysvětlit, nelze ho zanést do čísel, vzorců ani do periodické tabulky prvků, nelze ho rozpitvat na molekuly. Pokud chceme jeho zprostředkovatele skutečně pochopit, nebylo by mnohem lepší podívat se na tato díla přesně na místech, kde vznikla?

Původně jsem se domnívala, že základním tématem výstavy má být kubismus. Nakonec se tak naštěstí nestalo. Při pohledu na Picassův Klarinet jsem se cítila být bezmocná; všudypřítomná logika, prostorová představivost a další příliš komplikované, přeceňované věci současnosti na mne začaly doléhat silou, jíž nelze uniknout; umění sice má nutit lidi k zamyšlení, ale co získám tím, že budu zírat před sebe tak dlouho, dokud nespatřím klarinet (pokud se mi to vůbec podaří)? Smysl života asi ne. Vůbec nejhorší zážitek si odnáším z Groszova díla Cirkus – ne že bych měla něco proti tomu, aby takové obrazy vznikaly, nicméně čím déle průvodkyně naši skupinu u tohoto plátna zdržovala, tím hůř jsem se cítila. Autorovým cílem bylo vyjádřit beznaděj – gratuluji. Těžko popsat proč, každopádně ke konci výkladu jsem chvíli nabývala dojmu, že se prostě zvednu a uteču pryč. Co se týče kladnějších částí výstavy, bylo mi sděleno, že vypadám jako jedna z dívek na Klimtově obrazu Panna (paradoxně jako jedna z těch, které už pannami nejsou), což byl kus, který mne sice neuváděl do uměleckého vytržení, ovšem jehož inspirace Freudovým myšlením mě (stejně jako celý Freud) fascinovala. Ale vůbec nejkrásnějším, nejpůsobivějším, nejnezapomenutelnějším obrazem se pro mne stala Podzemní dráha od Loira Luigiho. Podzemní dráha od Loira Luigiho je reálný svět; nikoli svět zobrazený na fotografii, na kresbě či ve filmu, ale svět snímaný přímo z lidské hlavy. Tenhle obraz namalovala skutečná, plně existující osoba; takhle vidím svět i já (a nechtějte po mně říct vám, co mě k tomuto tvrzení vede, jelikož to sama nevím).

Kristýna Kutnarová, 6XA

Aktuální informace

02.09.2025

První alumni beseda s filmovým architektem a scénografem Janem Vlasákem se chystá 16. října 2025 od 17.30 hodin mimořádně v městském kině.

02.09.2025

pondělí - velká přestávka
pátek - velká přestávka

 

Vyřizuje paní Matoušová (kancelář za sborovnou)

Významní absolventi

Mgr. Eva Hazdrová-Kopecká, Dipl.um.

Mgr. Eva Hazdrová-Kopecká, Dipl.um. (*1977), muzikoložka, hlasatelka a moderátorka, maturovala na nymburském gymnáziu v roce 1996 (pod dívčím příjmením Kopecká).

Svět v roce založení školy

James Joyce

2. únor 1903

Irský spisovatel James Joyce (1882-1941) opustil ve dvaceti letech své domovské město Dublin a odešel do Paříže. Jeho hlavním problémem byl nedostatek peněz.

Nejčtenější

28.09.2025
Vážení příznivci Gymnázia Bohumila Hrabala v Nymburce,
Středočeský kraj má úmysl provést zásadní úpravu v přijímacím řízení na naší škole, viz tisková zpráva ze dne 25.9.2025: https://stredoceskykraj.cz/.../kraj-planuje-zmenu-na...
 
celý článek
19.09.2025

Prima A nastupovala v pondělí 8. 9 v 8:00 do tajemného autobusu. V 11:00 jsme dojeli na místo. Stane se adaptační kurz noční můrou nebo zážitkem na celý život? ...

celý článek
19.09.2025
Výsledky studentských voleb do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2025 jsou na našem gymnáziu následující:
 
K volební urně přišlo 188 studentů, z toho bylo 12 hlasů neplatných. Platných hlasů bylo tedy 176.
 
celý článek
 
Charlie Chaplin - Zajímám se o svoji budoucnost, protože v ní hodlám strávit zbytek života.