Výzkum ve třídách 2SA a 2SB

V březnu 2012 proběhl v 2SB předvýzkum a následně byl zahájen výzkum v primách na téma sebevědomí a jeho změna po přestupu na gymnázium. Na základě tohoto výzkumu byla vytvořena seminární práce Jak přestup na osmileté gymnázium ovlivňuje sebevědomí žáků (?) pro předmět Pedagogika pro učitele v rámci mého studia na FF UK. Nejzajímavější výsledky shrnujeme v prezentovaném článku.

Na základě dat z provedeného výzkumu zjišťujeme, že nejčetnější skupinu tvoří žáci, jejichž přiměřené sebevědomí se po nástupu na gymnázium nezměnilo (20 žáků), jak ukazuje graf, chlapci a dívky z obou tříd jsou zastoupeni takřka rovnoměrně, druhou nejpočetnější skupinou (13 žáků) s podobným rozložením jsou žáci uvádějící přiměřené sebevědomí, jimž se sebevědomí po přestupu na gymnázium zvýšilo, rovnoměrné rozložení (muži - ženy, 1PA - 1PB) můžeme sledovat také ve 4. nejpočetnější skupině žáků (5 žáků), jimž se sebevědomí zvýšilo, a nyní uvádějí vysoké sebevědomí. Dívky z 1PA a chlapci z 1PB se zasloužili o to, že 3. příčku zastávají ti, jimž se vysoké sebevědomí po nástupu na gymnázium nezměnilo (7 žáků). O pomyslnou 5. příčku se dělí ti, jejichž sebevědomí se po nástupu na gymnázium snížilo a nyní uvádějí přiměřené nebo nízké sebevědomí (v obou skupinách 3 případy). Výsledky se podobají těm, které jsme získali v předvýzkumu. 

 

 

 

 

 

 

 

Za nejzajímavější část výzkumu považujeme sledování faktorů ovlivňujících sebevědomí. Vliv spolužáků je skutečně zásadní. Vztahy se spolužáky ovlivňují sebevědomí v pozitivním i negativním smyslu (šipka dolů znamená vliv na snížení sebevědomí, šipka nahoru naopak zvýšení sebevědomí). Prospěch jako faktor změny sebevědomí zastává 2. místo, přičemž významněji ovlivňuje zvýšení sebevědomí. Chování učitelů podle našeho výzkumu ovlivňuje sebevědomí žáků v pozitivním i negativním smyslu. Protože součástí dotazníku byly i otázky Jak ses cítil/a na ZŠ? Jak se cítíš na gymnáziu? Můžeme lépe porozumět tomu, proč je kvantitativní rozložení determinantů právě takové. 

Docházíme k tomu, že dobré vztahy se spolužáky mohou kompenzovat zhoršený prospěch.

 

 

Na závěr můžeme také zjednodušeně odpovědět na otázku stojící v samotném názvu práce – Jak přestup na osmileté gymnázium ovlivňuje sebevědomí žáků? Na grafu vidíme, že nadpoloviční většina žáků si není vědoma žádné změny sebevědomí, zhruba třetině žáků se sebevědomí zvýšilo, ostatní (asi desetina celkového počtu) uvádějí snížení sebevědomí. Přičemž si musíme uvědomit, že jen ve třech případech se sebevědomí snížilo tak, že je podle respondentů nyní nízké.        

Zdá se tedy, že přestup na gymnázium je pro většinu žáků pozitivní změnou. Zaznamenali jsme menšinu případů rizikového snížení sebevědomí, naopak u většiny žáků se sebevědomí nijak nezměnilo, či se zvýšilo, přitom se ve 13 případech jednalo o zvýšení sebevědomí, takže respondenti nyní uvádějí sebevědomí přiměřené, což považujeme za pozitivní. V 8 případech se zlepšil pocit ve škole, což je také bezpochyby dobrá zpráva.

Všem respondentům a respondentkám ještě jednou děkuji za spolupráci!

Aktuální informace

30.06.2025

Každé pondělí 9.00 - 11.00 hodin

Významní absolventi

prof. PharmDr. Anetta Härtlová, Ph.D.

Prof. PharmDr. Anetta Härtlová, Ph.D. (*1982), imunoložka, molekulární bioložka, vědkyně v oboru molekulární medicíny, vedoucí samostatné výzkumné skupiny na Institutu biomedicíny univerzity ve švédském Göteborgu, absolvovala nymburské gymnázium v roce 2000.

Anketa

 
Motto školního roku 2024-25
1. Charlie Chaplin 41 %
2. John Lennon 18 %
3. Eleanor Roosevelt 13 %
4. Stephen Covey 8 %
5. Herman Melville 20 %
Celkový počet hlasů: 212
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Tour de France

1. červenec 1903

Když se v časných ranních hodinách v Paříži rozjelo 60 cyklistických profesionálů k okružní jízdě po Francii, málokdo tušil, že se zrodil později nejpopulárnější silniční závod světa – Tour de France.

Nejčtenější

26.06.2025

Za SPGN, bychom všem přítomným dnešnímu speciálnímu zakončení školního roku chtěli poděkovat. 

 

Zvlášť bychom chtěli poděkovat panu řediteli Jiřímu Kuhnovi a všem profesorům a profesorkám, se kterými jsme se právě dnes na Zakončení školního roku 2024/2025 rozloučili. 

 

celý článek
25.06.2025

Jako každoročně pořádá SPGN na dvoře školy akci s názvem: Zakončení školního roku.

Letošní Zakončení ale bude výjimečné! Po 33 letech se rozloučíme s RNDr. Jiřím Kuhnem.  

 

Chcete-li se podívat, co si SPGN pro pana ředitele na rozloučenou připravil, doražte v 8:00 na dvůr školy.

Zváni jsou všichni, nejen pedagogové a žáci.   

 

celý článek
22.06.2025

Byl to plán poměrně prostý. Nechat se unášet proudem řeky Sázavy. V teorii to znělo idylicky. Voda, příroda, kamarádi, žádné písemky a občas možná i nějaké to ochlazení. Realita? Závod v převracení, hromady mokrého oblečení a spálená kůže.

 
celý článek
 
Charlie Chaplin - Zajímám se o svoji budoucnost, protože v ní hodlám strávit zbytek života.